Személyes gondoskodást nyújtó szociális szakosított ellátások - LAKÓOTTHONOK

Adatforrás: KézenFogva Alapítvány és partnerei, Utolsó frissítés: 2021. jún. 18., 06:32

Jogszabályok:
1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról, 85/A §, 114-119/B. §
1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről, 88-101. §
29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról
9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételéről

 

A rászorultakat állapotuknak és helyzetüknek megfelelő szakosított ellátási formában kell gondozni, ha az életkoruk, egészségi állapotuk, valamint szociális helyzetük miatt a rászorult személyekről az alapszolgáltatások keretében – otthonukban, lakókörnyezetükben - nem lehet gondoskodni.

A lakóotthon 8-12, esetleg 14 fő pszichiátriai beteget vagy fogyatékos személyt (ideértve az autista személyeket is), illetőleg szenvedélybeteget befogadó intézmény, amely az ellátást igénybevevő személy részére életkorának, egészségi állapotának és önellátása mértékének megfelelő ellátást biztosít.

A LAKÓOTTHONOK TÍPUSAI, az ellátás formái:
1. fogyatékos személyek lakóotthona, ezen belül rehabilitációs vagy ápoló-gondozó célú lakóotthon
2. pszichiátriai betegek lakóotthona, mely rehabilitációs célú lakóotthon
3. szenvedélybetegek lakóotthona, mely rehabilitációs célú lakóotthon.

Jogosultsági feltételek
A fogyatékos személyek rehabilitációs célú lakóotthonába az a személy helyezhető el,
-̶ aki intézményi elhelyezése során felülvizsgálatban részt vett, és akinek lakóotthoni elhelyezése - a felülvizsgálat eredménye alapján, illetve a gondozási terv és egyéni fejlesztés alapján - az önálló életvitel megteremtése érdekében indokolt, vagy
- aki családban él, de rehabilitációja családjában nem oldható meg; képességeinek fejlesztése, valamint ellátása lakóotthoni keretek között biztosítható;
- önellátásra legalább részben képes;
- lakóotthonba kerülése időpontjában a tizenhatodik életévét már betöltötte, de a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt még nem.

A fogyatékos személyek ápoló-gondozó célú lakóotthonába helyezhető el fogyatékos személy (függetlenül a fogyatékosság jellegétől és súlyosságától), ha:
- ellátása lakóotthoni keretek között biztosítható és rehabilitációja családjában nem oldható meg, és
- önellátásra legalább részben képes, és
- lakóotthonba kerülése időpontjában a tizenhatodik életévét már betöltötte, de a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt még nem érte el.
A nagykorú fogyatékos személy fogyatékos személyek lakóotthonába – mindkét ellátási formában - történő elhelyezésének feltétele továbbá a benyújtott orvosi dokumentáció felhasználásával lefolytatott alapvizsgálat, valamint a komplex szükségletfelmérés elvégzése.

Térítési díj
A lakóotthoni ellátásért havi térítési díjat kell fizetni.
A térítési díj számításának alapfogalmai: személyi térítési díj, intézményi térítési díj, jövedelemhányad, jelentős pénzvagyon, ingatlanvagyon.
Az ellátott által fizetendő személyi térítési díj összege az ellátott jövedelmi és vagyoni viszonyainak figyelembevételével megállapított összeg, amely az intézményi térítési díj összegét nem haladhatja meg.
Az intézményi térítési díj a fenntartó által az ellátás ellenértékeként évente megállapított összeg, mely nem lehet több a szolgáltatás önköltségénél. Az önköltséget a ráfordítások teljes körét figyelembe véve kell meghatározni. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal korrigálható.
Jövedelemhányad: A személyi térítési díj megállapítása során rehabilitációs célú lakóotthoni elhelyezés esetén az ellátott személy havi jövedelmének maximum 50%-a, az ápolást gondozást nyújtó intézmény esetén e jövedelem maximum 80%-a veendő figyelembe. Ha ez az összeg kisebb, mint az intézményi térítési díj, és az ellátottnak jelentős pénzvagyona, ingatlanvagyona nincsen, a személyi térítési díj ezzel a jövedelemhányaddal lesz egyenlő. Jelentős pénzvagyon, ingatlanvagyon léte esetén a személyi térítési díj - a törvényi rendelkezések által meghatározott számítás szerint - a jövedelemhányadot meghaladóan növekszik, legfeljebb az intézményi térítési díj összegéig.
Ápoló-gondozó célú lakóotthon esetén a fenntartó meghatározhatja azokat a férőhelyeket, amelyek belépési hozzájárulás megfizetése esetén tölthetők be, és konkrét összegben megállapítja a belépési hozzájárulást. Egyházi és nem állami fenntartó esetén ezek aránya az intézményi férőhelyek számának 50%-ánál nem lehet több.

Igénybenyújtás
Az ellátás igénybevétele önkéntes. Az elhelyezést magánál az intézménynél kell  szóban vagy írásban kérelmezni az alábbiak szerint:
• A kérelmet az ellátást igénylőnek kell benyújtania.
• Ha az ellátást igénylő személy cselekvőképtelen, a kérelmet – az érintett személy véleményét lehetőség szerint figyelembe véve – a törvényes képviselője terjesztheti elő.
• A korlátozottan cselekvőképes személy önállóan terjesztheti elő a kérelmét kivéve, ha cselekvőképességét a bíróság éppen e tekintetben korlátozta. Az utóbbi esetben szükséges a törvényes képviselő beleegyezése.

Megjegyzés
Jogorvoslati lehetőség a jogviszony intézet általi felmondásával szemben:
Állami fenntartású intézmény felmondása ellen az igénybevevő (illetve törvényes képviselője) és a térítési díjat megfizető személy – utóbbi a térítési díjjal összefüggő felmondás vonatkozásában –, a felmondás kézhezvételétől számított nyolc napon belül a Fenntartóhoz fordulhat jogorvoslatért. A fenntartó döntése ellen, annak kézhezvételétől számított 30 napon belül a területileg illetékes bíróságnál keresetet lehet előterjeszteni a döntés jogellenességének megállapítása iránt.
Nem állami fenntartású intézmény felmondása ellen az igénybevevő (illetve törvényes képviselője) és a térítési díjat megfizető személy – utóbbi a térítési díjjal összefüggő felmondás vonatkozásában –, a felmondás kézhezvételétől számított 30 napon belül a területileg illetékes bíróságnál keresetet lehet előterjeszteni a döntés jogellenességének megállapítása iránt.

 

 

Az információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik a jogszabályt!

További információért és a részletekért forduljon a hivatalos szervekhez!